Kindje met vlinderboom gedenken? 30 euro alstublieft!

dinsdag, 24 oktober, 2017
Kindje met vlinderboom gedenken? 30 euro alstublieft!

Boutersem en Glabbeek hadden er al een, maar nu plant ook Geetbets een vlinderboom. Ouders die een metalen vlindertje in de boom willen hangen als herinnering aan hun kindje dat nog voor de geboorte het leven liet, moeten daarvoor wel 30 euro neertellen.

Urnenpaddenstoel

Geetbets zal eerdaags zowel op de begraafplaats van Geetbets als die van Rummen een kinderperk aanleggen. “Naast de vlinderboom plannen we een urnenpaddenstoel”, zegt schepen van begraafplaatsen, Rik Lassaut (DNA). “In de witte stippen van de paddenstoel kunnen asurnen van kinderen tot twaalf jaar geplaatst worden. Door de paddenstoel te plaatsen, is er een aparte plaats voor gecremeerde kinderen. Op de witte stip kan dan de naam van het kind geplaatst worden.”

Opvallend is dat Geetbets een vergoeding van 30 euro aan de inwoners vraagt voor het plaatsen van een vlindertje. In Boutersem en Glabbeek is dat gratis. “Wij vinden dit een mooi sociaal gebaar naar onze inwoners toe. Niet alles moet geld kosten”, zegt Boutersems burgemeester Boon. “De ouders van doodgeboren kinderen hebben al een zwaar verlies moeten verwerken”, reageert schepen Reweghs. “Het college van burgemeester en schepenen in Glabbeek was dan ook unaniem over de kostprijs: 0 euro.”

Bron: HLN.be (Vanessa Dekeyzer)