CD&V pleit al jaren voor de afschaffing van de voorrang van rechts regel op het gondgebied van Geetbets. Inwoners van onze gemeente hebben ons erop gewezen dat de voorrang aan rechts, bijvoorbeeld in de Kraaistaat in Rummen en andere kruispunten, tot zeer levensgevaarlijke situaties leiden. In het begin van deze legislatuur (2013) diende CD&V Geetbets daarom een voorstel in op de gemeenteraad, zoals voorzien in ons verkiezingsprogramma,  tot de afschaffing van deze voorrangsregel. Dit werd toen letterlijk door de meerderheidspartijen Open-VLD, SP.a, DNA-GVP weggelachen. Er zou geen sprake zijn van afschaffing van voorrang aan rechts in de gemeente en de afschaffing werd zelfs als onwettelijk omschreven.

Anderhalf jaar later agendeert diezelfde meerderheid op de gemeenteraad het voorstel om de afschaffing van de voorrang aan rechts te laten onderzoeken.   CD&V was vragende partij voor de afschaffing  over gans het grondgebied. Onze fractie werkte contructief mee aan aan de Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC), die slechts één keer over dit thema is samengekomen.

CD&V is tevreden dat ons voorstel om de afschaffing van de voorrang van rechts bespreekbaar gemaakt werd.  Het feit dat niet overal een afschaffing is doorgevoerd vanaf 1 september 2017,  is volgens ons een gemiste kans en zal nog steeds tot verwarring zorgen en onveilige situaties creëren.

CD&V vroeg op de gemeenteraad van augustus een snel en duidelijk communicatieplan over de geplande verkeerswijzigingen vanaf 1 september. Tevens pleitte de CD&V fractie op de gemeenteraad om niet alleen de verkeersborden tijdig te plaatsen, maar tegelijkertijd de wegmarkeringen aan te brengen.  Dit zou in orde zijn op 1 september, maar we stellen vast dat de wegmarkeringen op 1 september niet werden aangebracht.