Meerderheid neemt voorstel CD&V Geetbets over.

Zowat een anderhalf jaar geleden stelde CD&V Geetbets op de gemeenteraad voor om op gevaarlijke kruispunten de voorrang aan rechts regel in onze gemeente af te schaffen, met name in de Kraaistraat in Rummen. Maar ook om andere kruispunten grondig onder de loep te nemen.

Dit voorstel werd toen, bij monde van toenmalig Schepen Benny Munten (GVP) en de meerderheid, weggelachen.  Nu dat in andere gemeenten het afschaffen van de voorrang van rechts een "hot" item is geworden en als onderwerp dient voor een grote volksenquête, wil deze meerderheid niet achter blijven.

CD&V is zeer verheugd dat op de gemeenteraad van 28 september 2015 de meerderheid met ons voorstel opnieuw op de proppen komt.  CD&V gaat akkoord met het voorstel om de afschaffing te laten onderzoeken, maar vraagt dit voor gans het grondgebied van de gemeente.

Schepen van Verkeer Jamar (Open Vld) stelde in het Laatste nieuws dat de afschaffing tot nu toe niet wettelijk was. Toch een rare houding als je weet dat in de buurgemeente Linter de regel al vanaf 01 okt 2015 in voege gaat en dat de gemeente Glabbeek weldra ook zal volgen? Of gelden hier in Geetbets andere regels? Het uiteindelijke voorstel zal in de gemeentelijke verkeerscommissie voorgelegd worden aan alle fracties en dit enkel omdat het, volgens schepen Jamar, niet anders kan.

We betreuren dat door de stugge houding van de meerderheid kostbare tijd verloren gaat.