Geetbets en Zoutleeuw hebben er een nieuw officieel natuurreservaat bij. Vlaams minister van Natuur Joke Schauvliege (CD&V) heeft 64 hectare van Aronst Hoek bijkomend erkend als waardevol natuurreservaat.

Dankzij de erkenning krijgt het natuurgebied extra middelen die onder meer gebruikt zullen worden voor nieuwe wandelpaden. "Minister Schauvliege bevestigt de waardevolle status van Aronst Hoek en bekroont de inspanningen van de vrijwilligers en donateurs van Natuurpunt in onze streek", zegt Marc Op de Weerdt van Natuurpunt Gete-Velpe. Aronst Hoek is een belangrijke schakel in de Getevallei tussen Hoegaarden en Geetbets. Het gebied strekt zich uit van de grens met Donk in Herk-de-Stad tot aan het provinciedomein Het Vinne in Zoutleeuw. Natuurpunt heeft het gebied stelselmatig uitgebreid. Aronst Hoek vormt ook een belangrijke waterbuffer. Bij regenval wordt het water vastgehouden. Zo worden woonzones en landbouw beschermd tegen overstromingen. (SDB)

Bron: HLN.BE